Implementace Kompetenčního rámce absolventa učitelství se stává realitou: Workshopový den MŠMT na Univerzitě J. E. Purkyně

Ústí nad Labem, 4. listopadu 2025Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem (UJEP) hostila v úterý celodenní Workshopový den Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT), který se zaměřil na klíčovou oblast modernizace pedagogického vzdělávání: implementaci Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství (KRAAU).

Akce, kterou pořádalo MŠMT ve spolupráci s Přírodovědeckou a Pedagogickou fakultou UJEP, přilákala padesát vysokoškolských pedagogů a provázejících učitelů. Účastníci, kteří  přijeli nejen z Ústeckého kraje, ale i z dalších regionů, se vzájemně obohatili o zkušenosti a prohloubili znalosti potřebné pro propsání KRAAU do praxe.

Na úvod přítomné přivítali významní zástupci hostitelské fakulty: doc. PhDr, Kateřina Jančaříková, Ph.D., vedoucí Centra podpory přírodovědného vzdělávání Přírodovědecké fakulty a koordinátorka implementace KRAAU na UJEP, a především děkan Přírodovědecké fakulty, doc. RNDr. Michal Varady, Ph.D.

Blok novinek z MŠMT uvedla Mgr. Radka Kmochová, ministerská rada z Oddělení podpory pracovníků v regionálním školství, která seznámila účastníky s aktuálním děním a strategickými plány ministerstva v oblasti pedagogického vzdělávání.

Po úvodní části se účastníci rozdělili do dvou tematických workshopů, které nabídly praktický pohled na aplikaci KRAAU ve výuce:

  1. Workshop 1: Formativní hodnocení v praxi: jak využít KRAAU ve vysokoškolské výuce.
    • Tento workshop se zaměřil na konkrétní nástroje a metody, jak formativní hodnocení efektivně integrovat do přípravy budoucích učitelů, aby odpovídalo požadavkům KRAAU.
  2. Workshop 2: Portfolio, tripartity a formativní hodnocení ve vysokoškolské výuce: most mezi teorií a praxí.
    • Druhý workshop se věnoval propojení teoretické přípravy s praktickými dovednostmi, a to skrze klíčové mechanismy, jako je vedení portfolia, realizace tripartitních setkání (student – provázející učitel – vysokoškolský pedagog) a role formativního hodnocení v tomto procesu.

Workshopový den potvrdil velký zájem odborné veřejnosti o transformaci přípravy budoucích učitelů a ukázal, že Univerzita J. E. Purkyně je aktivním centrem pro sdílení a implementaci celostátních pedagogických standardů.

O Kompetenčním rámci absolventa a absolventky učitelství (KRAAU): KRAAU je strategický dokument MŠMT, který definuje požadované kompetence (vědomosti, dovednosti a postoje), jimiž by měli být vybaveni absolventi učitelských studijních programů v České republice. Cílem je zajistit vysokou kvalitu přípravy učitelů a zvýšit jejich připravenost na praxi v moderní škole.

Link https://msmt.gov.cz/vzdelavani/kompetencni-ramec-absolventa-ucitelstvi