Kalendář akcí
Prosinec 2024
2. 12. 2024 - 6. 12. 2024
Hurá na přírodovědu!
Od 2. do 6. prosince 2024 se uskuteční na CPTO a v kampusu UJEP aktivita “Hurá na přírodovědu”.
Cílem aktivity je připravit a zahájit systematickou podporu zájemců o přírodovědné obory z řad žáků ZŠ a SŠ v Ústeckém kraji. Aktivita zahrnuje týdenní stáže na Přírodovědecké fakultě UJEP, propojení s odborníky a pilotní ověření dalších variant podpory, s cílem řešit nedostatečnou podporu talentovaných žáků.
Aktivita probíhá v rámci aktivity A.2.24 Systematická podpora vážných zájemců o přírodovědné obory projektu RUR – Region univerzitě, univerzita regionu reg. č. CZ.10.02.01/00/22_002/0000210.
Cílem aktivity je připravit a zahájit systematickou podporu zájemců o přírodovědné obory z řad žáků ZŠ a SŠ v Ústeckém kraji. Aktivita zahrnuje týdenní stáže na Přírodovědecké fakultě UJEP, propojení s odborníky a pilotní ověření dalších variant podpory, s cílem řešit nedostatečnou podporu talentovaných žáků.
Aktivita probíhá v rámci aktivity A.2.24 Systematická podpora vážných zájemců o přírodovědné obory projektu RUR – Region univerzitě, univerzita regionu reg. č. CZ.10.02.01/00/22_002/0000210.
2. 12. 2024 - 6. 12. 2024
2. 12. 2024
3. 12. 2024
4. 12. 2024
Insights into Teaching With and About Diverse Digital Technologies in Mathematics Education in Germany
Zveme na přednášku vedenou kolegyní z drážďanské univerzity. Přednáška proběhne v anglickém jazyce se simultánním překladem do češtiny. Více informací v pozvánce.
Integrace digitálních technologií do výuky matematiky na středních školách je stále důležitějším tématem. Na jedné straně tato integrace nabízí mnoho nových příležitostí k obohacení výuky a učení. Na druhé straně je však třeba věnovat značné množství času učení se dovednostem souvisejícím s technologiemi a specifickým zařízením. To vyvolává otázky ohledně cíleného využívání těchto nástrojů. Nejprve tato přednáška poskytne stručný přehled klíčových nástrojů používaných ve výuce matematiky v Německu. Dále se budeme zabývat tím, jak dva velmi odlišné nástroje podporují vzdělávací cíle, zvyšují angažovanost a podporují hlubší porozumění matematickým konceptům. Jedním z nástrojů je CAS (Computer Algebra Systém) a bude představeno jeho využití jak na SŠ, tak i v přípravě budoucích učitelů na TU Dresden i v rámci dalšího školení učitelů. Přednáška bude zakončena představením využití laserových řezaček ve výuce matematiky – propojení klasických konstrukcí a pojmů z geometrie se systémy dynamické geometrie a digitálního modelování a výroby.
Integrace digitálních technologií do výuky matematiky na středních školách je stále důležitějším tématem. Na jedné straně tato integrace nabízí mnoho nových příležitostí k obohacení výuky a učení. Na druhé straně je však třeba věnovat značné množství času učení se dovednostem souvisejícím s technologiemi a specifickým zařízením. To vyvolává otázky ohledně cíleného využívání těchto nástrojů. Nejprve tato přednáška poskytne stručný přehled klíčových nástrojů používaných ve výuce matematiky v Německu. Dále se budeme zabývat tím, jak dva velmi odlišné nástroje podporují vzdělávací cíle, zvyšují angažovanost a podporují hlubší porozumění matematickým konceptům. Jedním z nástrojů je CAS (Computer Algebra Systém) a bude představeno jeho využití jak na SŠ, tak i v přípravě budoucích učitelů na TU Dresden i v rámci dalšího školení učitelů. Přednáška bude zakončena představením využití laserových řezaček ve výuce matematiky – propojení klasických konstrukcí a pojmů z geometrie se systémy dynamické geometrie a digitálního modelování a výroby.
4. 12. 2024
Seminář řešení matematických více méně středoškolských úloh
Katedra matematiky a Centrum podpory přírodovědného vzdělávání Přírodovědecké fakulty UJEP zvou všechny pedagogy, učitele, ale i studenty středních a vysokých škol na “Seminář řešení matematických více méně středoškolských úloh”.
Seminář se uskuteční 4. prosince od 15:00 do 17:00 hodin v 7. patře Centra přírodovědných a technických oborů (CPTO), Pasteurova 15, Ústí nad Labem, v místnosti 7.06.
Setkání se bude věnovat řešení konkrétních matematických úloh a různým možnostem a přístupům k jejich řešení.
Seminář se uskuteční 4. prosince od 15:00 do 17:00 hodin v 7. patře Centra přírodovědných a technických oborů (CPTO), Pasteurova 15, Ústí nad Labem, v místnosti 7.06.
Setkání se bude věnovat řešení konkrétních matematických úloh a různým možnostem a přístupům k jejich řešení.
Přijďte se radovat ze zajímavé a krásné matematiky.
Pro více informací o semináři se obraťte na RNDr. Martina Kuřila, Ph.D. z katedry matematiky.
5. 12. 2024
Exploring the Function Concept through Flow-Based Programming: A Design-Based Research Approach
Zveme na přednášku vedenou kolegou z drážďanské univerzity. Přednáška proběhne v anglickém jazyce se simultánním překladem do češtiny. Více informací v pozvánce.
Cílem výzkumného projektu založeného na designu, který bude prezentován v této přednášce, je prohloubit naše porozumění vnímání pojmu funkce studenty, se zvláštním zaměřením na to, jak popisují vliv dílčích funkcí ve složených funkcích na základě různých reprezentací. Na základě konceptu Talla a dalších (2000) „funkční stroj (function machine) jako kognitivní kořen pojmu funkce“ spolu s poznatky Anny Sfardové (1991) o „duální povaze matematických koncepcí“ vyvinul přednášející Math-Nodes. Toto digitální výukové prostředí konceptuálně rozšiřuje metaforu funčního stroje tím, že zahrnuje parametry, operace a kompozice s vysvětlujícím spojovacím mechanismem do nové reprezentace funkcí nazvané „Patch View“. V této přednášce přednášející představí toto výukové prostředí spolu se souvisejícími úlohami. Kromě toho představí vybrané výsledky experimentů s předchozími iteracemi výukového prostředí.
Cílem výzkumného projektu založeného na designu, který bude prezentován v této přednášce, je prohloubit naše porozumění vnímání pojmu funkce studenty, se zvláštním zaměřením na to, jak popisují vliv dílčích funkcí ve složených funkcích na základě různých reprezentací. Na základě konceptu Talla a dalších (2000) „funkční stroj (function machine) jako kognitivní kořen pojmu funkce“ spolu s poznatky Anny Sfardové (1991) o „duální povaze matematických koncepcí“ vyvinul přednášející Math-Nodes. Toto digitální výukové prostředí konceptuálně rozšiřuje metaforu funčního stroje tím, že zahrnuje parametry, operace a kompozice s vysvětlujícím spojovacím mechanismem do nové reprezentace funkcí nazvané „Patch View“. V této přednášce přednášející představí toto výukové prostředí spolu se souvisejícími úlohami. Kromě toho představí vybrané výsledky experimentů s předchozími iteracemi výukového prostředí.
11. 12. 2024
Slovní úloha – mezi matematikou, jazykem a psychologií
11. prosince 2024 se od 14:00 do 18:00 hodin uskuteční workshop pro učitele matematiky, českého jazyka a dalších vzdělávacích oblastí, které pracují se slovním zadáním úlohy.
Cílí především na učitele 2. stupně ZŠ a středních škol. Workshop představí jak výsledky rozsáhlého výzkumu, tak nabídne praktické tipy do výuky včetně konkrétních výukových materiálů.
Lektorkou bude prof. Naďa Vondrová z Katedry matematiky a didaktiky matematiky PedF UK v Praze.
Na workshop se učitelé hlásí prostřednictvím formuláře.
Program probíhá v rámci aktivity B.3.7 Lesson Studies v přírodovědném vzdělávání projektu RUR – Region univerzitě, univerzita regionu reg. č. CZ.10.02.01/00/22_002/0000210.
Cílí především na učitele 2. stupně ZŠ a středních škol. Workshop představí jak výsledky rozsáhlého výzkumu, tak nabídne praktické tipy do výuky včetně konkrétních výukových materiálů.
Lektorkou bude prof. Naďa Vondrová z Katedry matematiky a didaktiky matematiky PedF UK v Praze.
Na workshop se učitelé hlásí prostřednictvím formuláře.
Program probíhá v rámci aktivity B.3.7 Lesson Studies v přírodovědném vzdělávání projektu RUR – Region univerzitě, univerzita regionu reg. č. CZ.10.02.01/00/22_002/0000210.