Publikace
2023
Články odborné a příspěvky do sborníků
Jančařík, A., Jančaříková, K. Pupil´s approaches to solving problems of the type what question can you answer? Proceeding of International Symposium Elementary Mathematics Teaching SEMT 23, 163-171
Jančaříková, K., Jančařík, A. Kapitola z didaktiky biologie Práce s modely jako podpora upevňování přírodovědných pojmů. Biologie-chemie-zeměpis, 2021. Charles University in Prague, Karolinum Press. Ročník 32. Číslo 3. ISSN 2533-7556. DOI: 10.14712/25337556.2023.3.2. Dostupné na http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv.
Hejnová, E. (2023). Testování vědecké gramotnosti studentů v České republice. In: KÉHAR, Ota, ed. Moderní trendy v přípravě učitelů fyziky 10. Jak se za 20 let změnila výuka fyziky? Sborník z konference [online]. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2023, 75–79[cit. 2023-08-01]. ISBN 978-80-261-1159-7. Dostupné z: https://kof.zcu.cz/ak/trendy/10/sbor/ModerniTrendy10_sbornik.pdf
Hejnová, E. (2023). Test TOSLS – nástroj pro hodnocení vědecké gramotnosti studentů. In Šerý, Michal ed. Veletrh nápadů učitelů fyziky 28. Sborník z konference [online]. České Budějovice, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2023, s. 64 – 73. ISBN 978-80-7694-037-6. Dostupné z: https://home.pf.jcu.cz/~vnuf28/index.php
Svobodová, S. (2023). Environmental Literacy of ISCED 2 Pupils in Poland. Journal of Elementary Education, 16(1), 59-77. https://doi.org/10.18690/rei.15.4.475-492.2022
Trahorsch, P. & Reich, J. (2023). Problem-solving procedures in spatially explicit tasks: comparing procedures with printed and digital cartographic documents. GeoScape, 17(1), 34–46.
Trahorsch, P. & Svobodová, H. (2023). Prostorová diferenciace úspěšnosti řešitelů okresního kola české Zeměpisné olympiády v letech 2021 a 2022. Geografie, 128(3), 301–324.
Vojíř, K. & Svobodová, S. (2023). Učebnice přírodních věd jakožto opora pro rozvoj environmentální gramotnosti. XVIII. ročník konferencie EDUCO 2023, FPVaI UKF v Nitre.
Vojíř, K. & Svobodová, S. (2023). Kultura českých učebnic přírodních věd z pohledu environmentální gramotnosti. Aktivizační strategie ve výuce přírodovědných oborů – Konference PBE 2023, KCHDCH PedF UK.
Certifikovaná metodika
Patoková, B., Patoka J., Jančaříková, K. Kopecký, O., Novák, K., Kalous, L. (2023). Biologické invaze v environmentální výuce pro první stupeň základních škol. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze. ISBN 978-80-213-3337-6 (tištěná verze) Certifikovaná metodika. 130 s. Náklad 300.
Učebnice
Jančaříková, K., Brůnová, L. (2023). Ekoabeceda V. třída: Problematika odpadů. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-551-5. Učebnice. https://cuni.futurebooks.cz/book/ekoabeceda-v-trida
Jančaříková, K., Brůnová, L. (2023). Ekoabeceda VI. třída: Eko-svátky na celý školní rok. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-552-2. Učebnice.
https://cuni.futurebooks.cz/book/ekoabeceda-vi-trida
Popularizační články
Jančaříková, K., Kapuciánová, M. Přátelství se stromy. Mrkvička : Malý rádce kvalitní ekologické výchovy 1/2023. s. 15
Jančaříková, K., Kapuciánová, M. Mrkvička : Malý rádce kvalitní ekologické výchovy Jak a proč se přepravovat s dětmi. 3/2023. S. 2- 3
Jančaříková, K., Kapuciánová, K., Kapuciánová, M. Microgreens – vlastní výpěstky plné vitamínů. Mrkvička : Malý rádce kvalitní ekologické výchovy 4/2023. S. 7- 8
Jančaříková, K. (2023) Socializace u chovatele : Podle čeho vybrat chovatele budoucího sportovce? Psí sporty. 17(1), 16-19.
2022
Hejnová, E. (2022). Comparing Pre-service Primary School Teachers´ and Lower-secondary Learners´ Understanding the Particulate Nature of Matter. Journal of Baltic Science Education, 21(4), 558-574. DOI 10.33225/jbse/22.21.558
Hejnová, E., Králík, J. (2022). Use of the peer instruction method inblended learning, AIP Conference Proceedings 2458, 030009. DOI https://doi.org/10.1063/5.0078429
Jančaříková, K., Brůnová, L., Hejnová, E., Hlaváčová, L., Jančařík, A., Králík, J., Krátká, M., Krejčí, J., Kroufek, R., Matějček, T., Medová, J., Pelikánová, M., Svobodová, S., Šmídl, M., Trahorsch, P. & Vojíř, K. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. Pedagogická fakulta UK Praha, 158 s. ISBN 9788076032897
Jančaříková K., Klíčová období v ontogenetickém vývoji psa. Psí sporty 5/2022 s. 12- 14
Jančaříková, K., Jančařík, A. How to Teach Photosynthesis? A Review of Academic Research. Sustainability. 2022; 14(20):13529. https://doi.org/10.3390/su142013529
Jančaříková, K., Jančařík, A. Exotické ovoce: ověřené interdisciplinární aktivity pro předvánoční období. JAK UČIT MATEMATICE ŽÁKY VE VĚKU 10–16 LET 2021 SBORNÍK PŘÍSPĚVKŮ, s. 65-72.
Jančaříková, K. Odcizování přírodě. Strach z přírody jako modelový příklad odcizování přírodě. V monografii Environmentální výzkum a hrozby 21. století. Praha : Academia. Cajthaml a kol. (2022). Environmentální výzkum a hrozby 21. století. Praha : Karolinum. 256s. ISBN 978-80-246-4954-2.
Svobodová, S. & Chvál, M. (2022). Environmental literacy of lower secondary school pupils in the Czech Republic. Journal of Biological Education, 56(2), 88–104. https://doi.org/10.1080/00219266.2022.2067213
Svobodová, S. & Kroufek, R. (2022). Environmental Literacy of ISCED 2 Pupils in the Czech Republic and Slovakia. European journal of science and mathematics education, 10(4), 519-528. https://doi.org/10.30935/scimath/12361
Svobodová, S. (2022). Environmentální gramotnost žáků úrovně ISCED 2 v České republice, Slovensku, Polsku, Německu a Rakousku. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra biologie a environmentálních studií, 236 s. ISBN 978-80-7603-334-4.
Šmídl, M. Špitálská, T., & Šícha, V. (2022). Vznik dendritických krystalů kovů ve vodných roztocích účinkem stejnosměrného elektrického proudu. Biologie-Chemie-Zeměpis, 31(1), 41-46.
Trahorsch, P. (2022). Vizuálie v učebnicích geografie: analýza a vliv na dětská pojetí. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
Trahorsch, P. & Bláha, J. D. (2022). The influence of visualization quality of geographical phenomena on childrenʼs conceptions: the results of a quantitatively oriented study. Journal of Geography, 121(3), 100–114.
Trahorsch, P. Bláha, J. D. & Ryčlová, K. (2022). Conceptual mapping of geography textbook content on the example of the desert biome. European Journal of Geography, 13(4), 45–64.
2021
Hejnová, E. (2021). Úlohy rozvíjející dovednostidentifikace a kontroly proměnných. Matematika-fyzika-informatika, 30(4), 287-298
Jančaříková, K. Czech Preschool Children’s Conceptions about Nature. Sustainability 2021, 13, 10962. https://doi.org/10.3390/su131910962. Dostupné na https://www.mdpi.com/2071-1050/13/19/10962. Článek v časopise s IF.
Jančaříková, K. (2021). Chybovost v knihách o přírodě pro děti jako překážka rozvoje přírodovědné gramotnosti. Biologie-chemie-zeměpis, 2021. Ročník 30. Číslo 2. ISSN 2533-7556. DOI: 10.14712/25337556.2021.2.4. Dostupné na http://bichez.pedf.cuni.cz/archiv/article/121. Odborný článek (RIV, Erich +).
Jančaříková, K. (2021). Zelení přátelé: košíkářská vrba na školní zahradě. Poradce ředitelky mateřské školy. X. červen 2021. s 60- 62. ISSN 1804-9745. Popularizující článek.
Jančaříková, K. (2021). Dobří přátelé: jabloň a smokvoň aneb „Jedlý les“ na školní zahradě. Poradce ředitelky mateřské školy. X. květen, 2021. ISSN 1804-9745. s 60- 62.
Jančaříková, K. (2021). Zelení přátelé: Líska. Poradce ředitelky mateřské školy. XI. září 2021. č. 1. s 61- 63. ISSN 1804-9745. Popularizující článek.
Jančaříková, K. (2021) Zelení přátelé: Modrý déšť a křivouš aneb Okrasné liány na školní zahradě. Poradce ředitelky mateřské školy. X. duben, 2021. ISSN 1804-9745. s 52-56.
Trahorsch, P. & Knecht, P. (2021). Výzkum učebních úloh v učebnicích geografie: přehledová studie. Geographia Cassoviensis, 15(1), 56–70.
Soukup, P., Trahorsch, P., & Chytrý, V. (2021). Míry věcné významnosti a ukázka jejich využití na příkladu zpracování výsledků didaktických testů. Studia pedagogica, 26(3), 131–165.
2020
Cihlář, J., Eisenmann, P., Hejnová, E., & Přibyl, J. (2020). Problem Solving in Mathematics and Scientific Reasoning. The New Educational Review, 61(3), 97-108.
Hejnová, E. (2020). Miskoncepce týkající se animismu aneb je atom živý? Biologie. Chemie. Zeměpis, 29(3), 21-33.
Trahorsch, P., Bláha, J. D., & Kučerová, S. R. (2020). The usability of economic maps for students of various age groups: an example for a discussion of a multi-stage concept of teaching aids. International Research in Geographical and Environmental Education, 29(2), 129–145.
Trahorsch, P., & Frolík, F. (2020). Pedagogický konstruktivismus a jeho aplikace ve výuce geografie. Geografické rozhledy, 30(2), 34–37.
Trahorsch, P., & Kroufek, R. (2020). Environmental visualization of selected Czech regions: analysis of geography textbooks. In: D. Mísařovicová & J. Petráková (Eds.). Proceedings of 27th Central European Conference: (Teaching) Regional Geography. Brno: Masarykova univerzita, s. 201–210.
2019
Trahorsch, P., Bláha, J. D., & Chytrý V. (2019). Comparative analysis of the quality of visuals in geography textbooks for ISCED 1 and ISCED 2 levels of education. Review of International Geographical Education Online, 9(2), 264–283.
Trahorsch, P., & Bláha, J. D. (2019). Visual representation of the curriculum in geography textbooks: the structure of visuals in educational medium analysis. IARTEM e-Journal, 11(2), 1–20.
Hejnová, E., & Králík, J. (2019) Images of atoms in physics textbooks for lower secondary schools vs. misconceptions of pupils about atoms. In “DIDFYZ 2019: Formation of the Natural Science Image of the World in the 21st Century” (sborník). Ed. L. Valovičová, J. Ondruška, L. Zelenický, Terchová (Slovakia): Univ. Konštantína Filozofa v Nitre, 2019.
Rychtera, J., Šmídl, M., & Bílek, M. (2019). Jak eliminovat kritická místa počátečního chemického vzdělávání – příklady témat „Složení roztoků“ a „Názvosloví solí“. Arnica, 9(1), 31-38.
Šmídl, M., Dupalová, A., & Jankuj, M. (2019). Přírodopis s nadhledem 9 – Nová generace (pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia). Plzeň: Fraus.
2018
Hejnová, E., & Kekule, M. (2018). Observing Students’ Problem Solving Strategies in Mechanics by the Eye-tracking Method. Scientia in educatione, 9(2), 102-116.
Hejnová, E. (2018). Testování vědeckého myšlení. Matematika, fyzika, informatika, 27(5), 350-359.
Hejnová, E., & Hejna, D. (2018). Miskoncepce žáků o atomech v kontextu představ starověkých myslitelů o stavbě hmoty. Scientia in educatione, 9(2), 22-43.
Trahorsch, P. (2018). Analýza historického vývoje map průmyslu v českých školních atlasech. Informace ČGS, 37(2), 16–30.
Trahorsch, P. (2018). Skečnouting: tvorba vizuo-textového zápisu. Geografické rozhledy, 27(4), 26–29.
Trahorsch, P., Bláha J. D., & Janko, T. (2018). Analýza výzkumů vizuáliích v učebnicích na příkladu učebnic s geografickým obsahem. Pedagogická orientace, 28(1), 111–134.
Cihlář J., Eisenmann P., Hejnová E., & Přibyl J. (2018). Relations between science reasoning and culture of problem solving. Journal on Efficiency and Responsibility in Education and Science, 11(2), 38-44.
Rychtera, J., Bílek, M., Bártová, I., Chroustová, K., Sloup, R., Šmídl, M., Machková, V., Štrofová, J., Kolář, K., & Kesnerová Řádková, O. (2018). Která jsou klíčová, kritická a dynamická místa počáteční výuky chemie v České republice? Arnica, 8(1), 35-44.
Šmídl, M., Pelikánová, I. (2018). Chemie 8, 9 – Nová generace (pracovní sešit). 1. vyd., Plzeň: Fraus.
Škoda, J., Doulík, P., Šmídl, M., (2018). Chemie 8, 9 – Nová generace (příručka učitele). 1. vyd., Plzeň: Fraus.