Zpráva z konference ECEL 2024

Ve dnech 23.-25. října 2024 proběhl na Universidade Portucalense v Portu v Portugalsku 23. ročník konference ECEL (European Conference on e- Learning). Setkali se zde akademici z různých univerzit z celého světa (USA, Srí Lanky, Kanady, Japonska, Jižní Afriky, Austrálie, Hong Kongu, Německa, Španělska, Dánska, Švédska, Belgie, Litvy, Irska, Maďarska, Estonska, Švýcarska, Slovenska i České republiky), aby si vzájemně představili svá výzkumná témata a diskutovali je z různých úhlů pohledu. Letos se mnohé příspěvky zaměřily na využívání nových nástrojů umělé inteligence, především chat gpt, v dalších přetrvávají tradiční témata jako využívání gamifikace, rozšíření reality. Kateřina Jančaříková – vedoucí CPPV – prezentovala příspěvek Flipped Classroom in the Czech Republic, který připravila ve spolupráci s Lucií Loukotovou a Antonínem Jančaříkem. V něm je představeno výzkumné šetření komparující názory studentů a akademiků z různých českých fakult a vysokých škol na využívání a potenciál metody převrácená učebna a jejich proměnu mezi lety 2021 a 2024.

Videopřednášky, které byly využívány jako teoretický základ pro metodu převrácená učebna v rámci výzkumného šetření, naleznete na https://evvoprednasky.cz/.

Zásluhu na jejich vytváření má především trojice Jan Činčera, Kateřina Jančaříková a Roman Kroufek, kteří ve spolupráci s agenturou BEZK získali v roce 2018 projekt Aplikace modelu Převrácená učebna pro výuku kurzů Environmentální výchovy na vysokých školách ze Státního fondu životního prostředí České republiky na základě rozhodnutí ministra životního prostředí. Díky podpoře Hlavního města Prahy mohl být počet videpřednášek později rozšířen. V této chvíli je k dispozici 30 videopřednášek v celkovém rozsahu více než 25 hodin. Videopřednášky využívají akademici i studenti z různých vysokých škol, a to jak v rámci metody převrácené učebny, tak pro promítání s diskusí v hodinách.