Podepsáno: fakulty spouští reformu přípravy budoucích učitelů
Zástupci děkanů všech českých fakult připravujících učitele minulou středu podepsali spolu s ministrem školství Robertem Plagou Memorandum o podpoře reformy přípravy učitelů v ČR. Jeho cílem je proměna vzdělávání budoucích učitelů tak, aby byli lépe připraveni na práci s žáky a na podporu jejich učení.
Podpis memoranda je výsledkem několikaměsíčních jednání, o kterých jsme avizovali zde na webu, během nichž děkani fakult, zástupci ministerstva a experti z oblasti vzdělávání připravovali konkrétnější podobu reformy. Ministerstvo školství se spolu s děkany fakult připravujících učitele zavázali ke konkrétním krokům v následujících třech letech. Ty mají pro přípravu učitelů vytvořit adekvátní podmínky, kterých fakulty skutečně využijí v souladu s cíli reformy. Reforma se rozběhne již během letošního podzimu a má za cíl proměnit podobu praxí studentů učitelství, podpořit inovace jejich přípravy a rozvoj oborových didaktik.
Reforma navazuje na cíle Strategie vzdělávání ČR 2030+, které by bez proměny přípravy budoucích pedagogů nebylo možné naplnit.
Jaké jsou klíčové body proměny, které nás čekají?
6 hlavních okruhů opatření
- Vybudování kultury kontinuálního zvyšování kvality postavené na společné vizi, vyjádřené kompetenčním profilem absolventa a průběžným vyhodnocování jejího naplňování
- Úzké propojení fakult s praxí: zvýšení kvality praxí a zajištění adekvátních podmínek pro ně, rozvoj fakultních a klinických škol
- Rozvoj inovací přípravy učitelů a jejich podpora v regulaci: regulace akreditací, rozvoj učitelství jako profesních studijních programů
- Otevřenost: posílení internacionalizace a sdílení dobré praxe
- Zvýšení atraktivity studia pro kvalitní uchazeče
- Rozvoj oborových didaktik v rámci podpory revizí RVP a rezortního výzkumu prostřednictvím rámcové dohody s TA ČR
„Pedagogické fakulty, které se dlouhodobě věnují přípravě budoucích učitelů v České republice, vítají vznik vize pro kontinuální zvyšování úrovně kvality přípravy učitelů. Je to zájem, který samy dlouhodobě sledují a prosazují jednotlivě i společně. Vznikající společenství všech, kteří hledají optimální cestu ve věci pregraduální přípravy budoucích učitelů, přispěje k otevřenosti systému, k úzkému propojení všech aktérů a k ještě užšímu propojení s praxí. Věříme, že se nám všem podaří naplňovat hlavní směry vize tak, aby naši budoucí učitelé byli co nejlépe připraveni pro vzdělávání ve společnosti 21. století,” říká předsedkyně Asociace děkanů pedagogických fakult Helena Koldová z Jihočeské univerzity. Ministerstvo školství i děkani budou nyní pokračovat v komunikaci detailů celé reformy směrem k akademické obci.
Přílohu celého Memoranda se všemi detaily najdete ZDE.
Mgr. Monika Arnoštová
Vrchní ministerský rada v oddělení podpory pracovníků v regionálním školství
Odbor řízení a podpory regionálního školství
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Karmelitská 529/5
Malá Strana
118 12 Praha 1
www.msmt.cz